Hoe goed is jouw praktijk de vakantie door gekomen?

Hoe goed is jouw praktijk de vakantie door gekomen?

Een steeds terugkomend probleem; de vakantieperiode. Medewerkers willen op vakantie, maar patiënten willen gewoon geholpen worden. De vakantieperiode blijft onverminderd een lastig puzzel om alle plekken bezet te houden en om de patiënten de zorg en aandacht te geven die zij verdienen. Hoe hebben jullie de afgelopen vakantieperiode aangepakt? En hoe regel je in de toekomst deze lastige periodes nog makkelijker?

Elke medewerker heeft recht op vakantie.

Sterker nog van op vakantie gaan worden we gelukkiger, gezonder, meer ontspannen, energieker en tevredener dan wanneer we thuisblijven. Psychologe Janneke Gieles, gespecialiseerd in burn-out, stelt dat op vakantie gaan zo gezond is omdat we de tijd nemen voor zaken die we normaal links laten liggen. Denk hierbij aan het verlaten van het vaste stramien, maar ook meer tijd in de buitenlucht en op vakantie zijn biedt ons de kans om even iemand anders te zijn. Kortom op vakantie gaan is niet alleen een recht, maar ook belangrijk voor onze gezondheid (Gieles, 2014).

Alleen kunnen we wel zo onbezorgd op vakantie als dat we zouden willen en neemt de werkdruk in de praktijk niet toe wanneer er iemand op vakantie is. Aukje Rekkers-Staal van CZ stelt dat er een verband is tussen de vakantieperiode en het aantal burn-outs. Niet alleen onder de thuisblijvers zorgt een vakantie voor meer stress, maar ook voor de vakantieganger zelf levert zijn of haar vakantie extra werkdruk op. Zo geeft 58% van de werknemers bij het CBS aan na de vakantie harder te werken om de opgelopen achterstand ongedaan te maken (Rekkers-Staal, 2022).

De afwezigheid van een of meerdere collega’s kan naast extra werkdruk ook simpel weg een te kort aan handen opleveren. Wie neemt er bijvoorbeeld de telefoon op als alle therapeuten aan het behandelen zijn en de telefoniste op vakantie is? Wisselen de therapeuten elkaar af met “telefoondienst?” of laat je patiënten een voicemail achter laten en worden deze teruggebeld wanneer er tijd voor is? Allemaal mogelijke oplossingen, maar nog geen structurele oplossing die ervoor zorgt dat jouw therapeuten doen waar zij goed in zijn; behandelen.

SMART. Klantcontact

Misschien is SMART. Klantcontact wel een oplossing voor jouw probleem. Deze externe “collega” vangt het eerste klantcontact voor je op, neemt de telefoon op en beantwoord waar nodig ook de mailtjes en plant afspraken voor je in. Te specifiek of de deskundigheid van een therapeut nodig? Dan schakelen ze de vraag door naar de praktijk. Op deze manier kan de praktijk alle patiënten direct te woord staan en heeft de therapeut zijn handen vrij om te doen waar hij of zij echt goed in is. Bekijk nu alles over SMART. Op: https://bodybow.nl/smart-klantcontact/ of bezoek direct de website van SMART.: https://www.smartklantcontact.nl/

Gieles, J. (2014, Juni 23). 7 redenen om op vakantie te gaan. Opgehaald van Psychologie Magazine: https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/7-redenen-om-op-vakantie-te-gaan/

Rekkers-Staal, A. (2022, Juni 8). Zo voorkomt u een vakantieburn-out. Opgehaald van CZ: https://www.cz.nl/zakelijk/arbeidsrisicos/werkstress/inspiratie/voorkom-een-vakantieburn-out-bij-medewerkers

Meer blogs lezen? Kijk op: http://bodybow.nl/blog/ voor al onze blogs.

Geef een reactie
Altijd 14 dagen bedenktijd!

Eenvoudig retourneren

Standaard 2 jaar garantie!

Op alle producten

Meer dan 30 jaar ervaring!

Onze specialisten helpen u graag

Fysiotherapeut

5% korting op je volgende bestelling!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang direct je kortingscode!

Het inschrijven is niet gelukt! Probeer het nogmaals
Je inschrijving is gelukt!

Wij hebben, net als jij, een hekel aan spam en verkopen je gegevens nooit door aan derden. Lees hier onze privacy policy