Winkelwagen
een-stapje-extra-voor-de-patient

Het stapje extra voor je patiënt.

Het wel bekende stapje extra, het stukje wat jou en jouw praktijk onderscheidt en waarom een patiënt kiest om bij jou behandelt te worden en niet ergens anders. Het is een logische vraag voor praktijkeigenaren en zorgt voor een gedifferentieerd aanbod voor de patiënt. Door de grote verscheidenheid van lichaams- of gedragsproblematiek is het erg belangrijk dat we blijven zoeken naar manieren om het zorgaanbod te verbeteren. Dit onderwerp is intern bij Bodybow besproken waar verschillende mogelijkheden uit voort zijn gekomen.

Niet alle opties zijn universeel voor elke praktijk, maar desondanks geeft het je misschien inspiratie 😉

1.      Binnen 24 uur geholpen!

Het lijkt misschien moeilijk te organiseren, maar het helpt wel om vaste en nieuwe patiënten wanneer nodig goed te helpen. Een patiënt met pijn wil graag zo snel mogelijk weten wat hij/zij kan doen om hiervan af te komen, daarbij is fysiotherapie essentieel. Een wachttijd van 24 uur kan betekenen dat deze patiënt de keuze maakt om naar een andere fysiotherapeut te gaan.

Wij kunnen ons voorstellen dat je denkt; ‘Ja, maar als ik pas over vier dagen plek heb zit ik waarschijnlijk vol genoeg?’ Klopt! Maar maak de belofte dat je jouw patiënten altijd binnen 24 uur helpt of zorg dat je in je planning ruimte houdt om spoedgevallen te behandelen. Het maakt van jou een autoriteit op gebied van zorg. Jij weet namelijk hoeveel ongemakken jouw patiënt met pijn ervaart.

Er kunnen verschillende problemen optreden bij de organisatie hiervan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet instaat bent om de hele dag de telefoon te beantwoorden en kan daarom moeilijk last-minute wijzigingen doorvoeren in je planning. Onze partner SMART. heeft hier een oplossing voor bedacht! SMART. neemt namelijk het telefonische contact uit handen. SMART. staat uw (potentiële) patiënt te woord en regelt de volledige afwikkeling van dit telefoongesprek.  Zo ben jij instaat Bovenstaande belofte waar te maken en hoef je geen extra personeel in dienst te nemen. Dit kan uiteraard ook in bepaalde periodes zoals in vakantie. Wat fijn is aan SMART.; je kan zeer laagdrempelig je samenwerking opzeggen. Hierdoor is het het vrij makkelijk om voor bijvoorbeeld enkel die vakantieperiode gebruik te maken van de aangeboden werkzaamheden.

Ben je geïnteresseerd en/of wil je meer informatie? Neem dan vooral contact op met mij, of kijk op: www.smartklantcontact.nl/

2.      Oefenruimte voor FysioFitness.

De combinatie fysiotherapie & fitness komt steeds vaker voor Je ziet dat veel fitnessscholen een fysio huisvesten. Andersom gezien gebruiken veel fysiotherapeuten de oefenruimte voor leden. Het feit dat deze combi veel voorkomt wekt de indruk dat hier weinig aan identiteit mee kan worden gewonnen.. of niet?

Gelukkig niet! Inmiddels is duidelijk dat de relatie die bewegen heeft met lichamelijk of geestelijke klachten heel sterk is. Het is juist daarom aantrekkelijk voor de patiënt om dit onder één dak te hebben. Daarnaast is de fitnessindustrie de afgelopen jaren flink gekrompen en zijn veel sportscholen failliet gegaan. Maar, dat neemt niet weg dat deze leden vaak wel behoefte hebben aan begeleid trainen. Een oefenruimte tot je beschikking hebben geeft jou als fysio meer mogelijkheden en zal zijn investering waard zijn. Het zal voor meer vaste leden/patiënten zorgen en het imago lokaal verbeteren.

3.      Neuromusculair trainen.

Neuromusculair trainen is een nieuwe behandelingsmethode die aansluit op het bovengenoemde. Het is een verzamelnaam die staat voor verschillende trainingstypen:

  • Krachttraining
  • Dynamische stabiliteit
  • Rompstabiliteit
  • Plyometrie
  • Agility

Het conceptueel trainingsmodel heeft betrekking op de samenwerking tussen spieren, zenuwen en hersenen. Het is zeer breed toepasbaar en Voor het preventief handelen om klachten te voorkomen is een samenwerking tussen deze factoren van groot belang. Dit komt de laatste tijd steeds vaker naar voren.

Een kwalitatief aanbod van neuromusculair trainen vraagt veel kennis, het is daarom aan te raden dit enkel aan te bieden na het doen van de cursus. Mocht je meer willen weten over neuromusculair trainen dan is het slim op de website van SMC – Academy te kijken: www.smc-academy.nl/

Het neuromusculair trainen is een vrij nieuw concept, de wetenschap is al enige tijd bezig met het onderzoeken van het concept maar het in de praktijk brengen laat vaak nog even op zich wachten.

4.      Advies in hulpmiddelen

Zoals eerder benoemt kan ook gedragsproblematiek, bewust of onbewust, het herstelproces beïnvloeden.  Dit vraagt soms om hulpmiddelen om de patiënt te helpen als hij niet bij jou op de behandeltafel ligt. Denk bijvoorbeeld aan een patiënt met rugklachten die zittend werk doet? Of een patiënt met knieklachten die op wintersport gaat? Externe factoren zullen een significant effect hebben op de snelheid van herstel, waardoor het voor jou als therapeut moeilijker wordt om deze patiënt van zijn klachten af te helpen.

Daarnaast kan ook de indruk worden gewekt dat de gekozen aanpak onvoldoende werkt waardoor iemand elders naar een oplossing gaat zoeken. Kortom, er is nog veel winst te behalen naast de contacturen die je hebt met jouw patiënten.

Bij de volgende zaken kan deze aanpak zeer waardevol zijn:

  • Rug & nekklachten – Van zitten en liggen met behulp van zitballen, balkussens, lendenrollen
  • Spierverrekkingen & scheuringen – Doormiddel van een bracesfoamrollers
  • Houdingsproblemen – in veel gevallen kunnen aangemeten zooltjes hier in een bijdrage leveren

Het concept pijn is er één die mensen heel graag kwijtraken daarom is het gewenst dat jouw therapeut hier verschillende mogelijkheden voor aanbiedt, wij denken graag met je mee! We kunnen in samenspraak het product kiezen en direct naar jouw patiënt toe sturen. Het is ook mogelijk om de producten zelf in te kopen zodat je deze persoonlijk kan overhandigen aan jouw patiënt. Ben je nieuwsgierig geworden en zou je bepaalde producten uit willen proberen? Laat het ons weten en wij doen ons uiterste best om dit te realiseren.

5.      Fysiotechniek tot je beschikking hebben.

Het lijkt soms dat deze investeringen niet opwegen tegen de kosten die moeten worden gemaakt. Deze apparatuur is inderdaad vaak duur en nee de zorgverzekeraar vergoed deze extra’s niet fatsoenlijk. Toch liggen er meer mogelijkheden dan je misschien denkt 😊

Wat betreft de prijzen van deze apparatuur zijn er goede financieringsmogelijkheden om deze keuze te realiseren. Zowel operational als financial lease  is vaak mogelijk waardoor je ervoor kunt kiezen om het apparaat is 60 termijnen te betalen. Ondanks dat de rente stijgt kun je vanaf 80,- per maand shockwave aanbieden in je behandelingen. Het klopt dat je hier weinig extra voor vergoed krijgt, maar de kans dat jouw patiënten tevreden zijn over de behandelingen zal ongetwijfeld groeien!

De positieve gevolgen die ontstaan door reguliere behandelingen te combineren met Shockwave, Photobiomodulatie therapie, Cryo therapie etc. worden steeds vaker zichtbaar. Het zorgt voor betere resultaten en geeft je meer mogelijkheden in je behandelaanpak.

Wij staan zeker open voor verdere informatieverstrekking wat betreft deze specifieke fysiotechniek! Benader mij of mijn collega’s gerust met vragen en/of opmerkingen.

Conclusie

Wij zijn van mening dat de patiënt centraal stellen belangrijk is bij het kiezen. Stel jezelf de vraag of jij het stapje extra zet en of je misschien meer kunt doen om jouw patiënt nog beter te behandelen. Laat jezelf triggeren met nieuwe ontwikkelingen en blijf kritisch naar jouw fysiopraktijk kijken. We zitten momenteel in een ingewikkelde zorgcrisis waarbij we meer moeten kunnen vertrouwen op onze fysiotherapeuten. Er liggen daardoor mooie uitdagingen om de kwaliteit van leven en in de verlengde zorg op hoog niveau te houden.

Houd in je achterhoofd dat sommige, op het eerste oog ingewikkelde, zaken, met een goede aanpak toch te realiseren zijn. Het uitbreiden en verdiepen van je aanbod gaat ervoor zorgen dat jij meer waarde hebt als zorgverlener voor je patiënten.

Het stapje extra zetten de meeste zorgverleners dagelijks, maar met de juiste aanpak zetten we toch elke dag een stapje vooruit. We hopen dat de bovenstaande punten behulpzaam zijn en wellicht is het een inspiratiebron voor je bij het nemen van de volgende stappen! Reacties en feedback worden zeer gewaardeerd!

Geef een reactie
Beoordeeld met een 8,8
Altijd 14 dagen bedenktijd!

Eenvoudig retourneren

Standaard 2 jaar garantie!

Op alle producten

Meer dan 30 jaar ervaring!

Onze specialisten helpen u graag